Laivu motoru uzstādīšana, apkopes un remonts
Strādājam ar vadošo zīmolu dzinējiem Mercury, Yamaha, Minn Kota, Motorguide
Piekaramo laivas motoru rudens apkope un ieziemošana.
Pāris teikumos centīšos izstāstīt, kāpēc piekaramajam laivas motoram rudenī ir nepieciešama apkope, neiedziļinoties konkrētos motoros un to īpatnībās.
Uzreiz gribu brīdināt, ka dažādas rūpnīcas iesaka dažādas apkopes metodes un tā izpildes termiņus, bet galu galā, tas viss noved pie viena un tā paša. Tas viss pateicoties mūsu klimata joslai, kurā mēs dzīvojam, jo reti kurš kuģošanas sezonā nobrauc vairāk par 200 motora stundām un, tas nozīmē vienu pilno apkopi gadā un tieši rudenī, jo vienlaicīgi motoram veicot apkopi, tas tiek ieziemots. Ja tiek nobraukts vairāk par 200 motora stundām sezonā, tad apkope jātaisa divas reizes gadā. Rudens apkopi ieteicams taisīt neilgi pēc pēdējās kuģošanas. Turpmāk secīgi par apkopi.
- Eļļas maiņa motorā, ja tas ir 4T dzinējs.
Jebkurā gadījumā eļļa jāmaina vienu reizi sezonā, neskatoties uz nobrauktajām motora stundām. Laikam ejot lietota motora eļļa zaudē savas eļļošanas īpašības, eļļa saslāņojas, pie temperatūras maiņām motorā rodas kondensāts (dzinējam atdziestot). Kondensāts tas ir ūdens, ūdens- tā ir dzinēja korozija. Tādejādi dzinējs zaudē daļu jaudas un resursu. Ja dzinējā, kādu nezināmu iemeslu dēļ ir nonācis pietiekami daudz ūdens, kurš ziemā sasalstot izplešas, tiek salauzts motora bloks.
- Barošanas sistēmas apkope.
Bākas un degvielas filtra tīrīšana vai maiņa, karburatora apkope. Šeit arī ietilpst daļa no dzinēja diagnostikas, kas attiecas uz karburatora regulēšanu. Bieži gadās, ka motora īpašnieks nemaz nezin, ka karburatorā ir ūdens. Kā zināms, karburators sastāv no alumīnija korpusa un kaudzi mazām krāsmetāla detaļām, kurām ir ļoti liela nozīme motora darbībā. Ilglaicīgi ūdenim atrodoties karburatorā, karburatora korpuss un sīkās detaļas sāk oksidēties un noārdīties. Labākajā gadījumā var tikt sveikā ar nopietnu karburatora tīrīšanu. Ūdenim sasalstot – tas karburatoram var radīt neatgriezeniskus bojājumus.
- Eļļas maiņa reduktorā.
Parasti laivu motoriem lielākā “bēda” ir reduktors, kura blīvslēgiem vajadzētu nodrošināt hermētiskumu, bet, tas ne vienmēr tā ir. Iemesli var būt dažādi – uztīta makšķerēšanas aukla uz dzenskrūves ass, kura sabojā blīvslēgu, minimāli saliekta dzenskrūves ass un citas nelaimes.
Kā parasti ūdens ir šīs nelaimes cēlonis, kurš reduktorā palicis uz ziemu. Sekas var būt dažādas, atkarībā no tā, vai dzinējs tiek glabāts aukstā vai siltā garāžā. Ja aukstā, tad ūdens var saplēst reduktora korpusu, bet ja siltā, tad reduktora gultņi var sarūsēt. Cik zināms, sarūsējoši gultņi reizēm negriežas tur kur tiem jāgriežas, bet gan gultņu sēžu vietās, tas savukārt, var novest pie nopietniem reduktora remonta darbiem.
Reduktors bieži vien ir dārgākais detaļu komplekts dzinējā, kurš var sastādīt pat 90% no dzinēja cenas.
- Dzesēšanas sistēmas un termostata pārbaude.
Visiem piekaramajiem laivu dzinējiem ir vienāda dzesēšanas sistēma ar nelielām niansēm – ir vai nav termostats, tā atrašanās vietu un siltā ūdens izvada kanāla atrašanās vietu. No tā visa ir atkarīgs kādu metodi pielietot, lai noteiktu vai dzesēšanas sistēma strādā korekti. Te plaši neizplūdīšu, svarīgi motora īpašniekam atcerēties, kad ir mainīts impelers. Impelers ir ūdens sūkņa gumijas zobratiņš, kurš sūknē ūdeni. Impeleru ieteicams mainīt ik pēc trīs gadiem neskatoties uz nobrauktajām motora stundām. Ar laiku impelera lāpstiņas var nolūzt, kas var novest pie motora negaidītas pārkaršanas. Sekas var būt visdažādākās, pat līdz motora bloka maiņai. Dzinēja dzesēšanas kvalitāti vislabāk spēs novērtēt pieredzējis meistars.
- Pārējie apkopes, ieziemošanas un diagnostikas darbi.
- Dzinēja diagnostika.
- Dzinēja kustīgo elementu eļļošana ar tam paredzētām smērēm.
- Tiek pārbaudīts pieļaujamās atstarpes, sākot no reduktora beidzot ar motoru un kājas mehānismu.
- Vārstu atstarpju regulēšana.
- Spiediena pārbaude cilindros.
- Aizdedzes sistēmas regulēšana, ja tā ir iespējama.
- Kontaktu apstrāde ar pretkorozijas līdzekļiem.
- Dzinēja elementu; cilindra, virzuļa, gredzenu, karburatora, kloķvārpstas (2T) , vārstu (4T) un citu detaļu apstrāde ar speciālajiem konservējošajiem ieziemošanas materiāliem.
- Dzinēja vaskošana pret koroziju.
- Kāpēc apkopi vislabāk veikt rudenī?
- Augstāk jau tika minēti paši svarīgākie iemesli kāpēc rudenī taisīt motora apkopi.
- Ieekonomēsiet naudu, jo vienlaicīgi tiek veikta motora apkope un ieziemošana.
- Ja motoram ir nepieciešams remonts, kur nepieciešamas rezerves detaļas, bez steigas tās var sameklēt, pasūtīt un saremontēt. Lielākā daļa detaļu laivu motoriem ir jāpasūta. Dažreiz detaļu pasūtīšana var ievilkties pat līdz mēnesim.
- Ir daudz lielāka iespēja, ka kuģošanas sezonas laikā, motors Jūs nepievils.
- Pavasarī meistari ir ļoti noslogoti, jo lielākā daļa pavasara klientu ir tie, kas savus dzinējus nav ieziemojuši.